Zoeken in deze blog

dinsdag 26 april 2022

Een mix van Linux en Android apps werkt soms het vlotst.

 Toen ik de Lenovo 300e Gen 3 Chromebook kocht, wist ik wel dat ik geen snelheidsduivel zoals mijn Acer Spin 713 in huis ging halen. Dat was ook niet nodig. Ik koos hem  voor z'n formaat en bouwkwaliteit. Je kan het gerust een ruggedized model noemen met zijn rubberen hoeken. Dat hij ook plaats biedt aan een oplaadbare stylus die weliswaar niet meegeleverd wordt, was aardig meegenomen.

Ook al lagen mijn verwachtingen qua snelheid laag, toch weet het toestel me zwaar teleur te stellen. Vooral wanneer het toestel uit slaapstand komt, duurt het zo'n 20 a 30 seconden voordat je iets kan doen. Soms lijkt een reboot wel sneller te gaan. Wanneer je all je apps sluit alvorens het toestel dicht te klappen, gaat het wat beter maar wat is dan het nut van de slaapstand?

Een van de problemen bleek Gmail. Met 1 account viel dat nog prima mee, maar zodra ik mijn 5 accounts configureerde, werd het niet meer werkbaar. De Spotify app zorgde voor continu vastlopen van de Chromebook. Spotify er afgegooid en via de site werkt ook prima. Voor e-mail probeerde ik Mozilla Thunderbird in Linux en dat werkt prima. Het bleek veel soepeler te draaien dan Gmail met 5 accounts. Voor het gebruiksgemak dan ook OpenOffice en Firefox in Linux geïnstalleerd zodat ik vlot alle links en attachments kan openen. Waarom OpenOffice terwijl mijn andere Chromebooks LibreOffice draaien? Omdat OpenOffice toch wat lichter uitvalt dan LibreOffice.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten